På förekommen anledning inviger jag den svenska delen av forumet med en tråd om öppning/överlämning av positioner, mina tips och hur jag brukar tänka. (Varning/sorry för lång mastodontpost! 😅)
Teknisk bakgrund
Luftrumsägandeskap i Euroscope styrs av frekvensen man har "primad/prajmad/primead" (=Prim ikryssad/aktiverad) i voice communication setup-fönstret.
Om du loggar in med ett callsign som matchar namnet på en voicekanal i voicefönstret så prima (i nuläget) automatiskt frekvensen. Om du har avlöst en position så kan du ha behövt prima manuellt ifall du loggat in med något annat än "standardcallsignet".
Avlösningscallsigns
TopSky i GNG-paketet är konfigurerat för att identifiera avlösningscallsigns (och ladda positionsspecifika inställningar) korrekt enligt nedan:
Vid avlösning av annan flygledare, lägg till ett andra understreck efter sektornumret/bokstaven (där det finns) i anropssignalen. T.ex:
- ESGG_TWR blir ESGG__TWR
- ESMM_2_CTR blir ESMM_2__CTR
Om du löser av någon med avlösningscallsignet, gör då tvärt om, ta bort det extra understrecket och logga in med "standardcallsignet".
När du är primad
- Visas du med tillhörande frekvens i pilotklienter.
- Förmedlas det till andra anslutna flygledarklienter att du är aktiv. Du visas med tillhörande fördefinierad SI (Sector ID) i controller list i Euroscope
- Uppdateras ansvarsområdena/luftrumsägandeskapet för samtliga berörda klienter, vilket styr sektorsekvensen i Euroscope vilket ger rätt SI så att flight-strippen skickas till rätt position när man klickar på "Transfer".
När fler än en person är primad på samma position prioriterar Euroscope generellt i alfabetisk ordning, ESSA_M_TWR skulle tex prioriteras över ESSA_W_TWR. Min erfarenhet är att det oftare blir fel är rätt när flera är primade samtidigt..
Med denna vetskap bör maximalt en person per position vara primad, och endast när man är aktiv (EFTER att avlösningen/överlämningen/öppningen är helt färdig).
Generellt att kolla upp oavsett typ av öppning.:
Positionen du vill öppna är "ledig", varken bemannad (VATSpy/SimAware, alternativt kolla som OBS via ES) eller bokad.
A. Öppning utan överlämning
Positionen du vill öppna är inte täckt av en överliggande position top-down.
Väldigt enkelt, du behöver inte koordinera innan öppning då du inte tar/får luftrum av någon annan öppen (ansluten) position/flygledare, därav endast en öppning.
Om du tex öppnar ESGG TWR när GND redan är öppet så (tänker jag) att det räcker med att informera att du öppnat, och så samordnar man trafik, banor etc efter öppning (viss information kan man ju lätt ta reda på innan öppning, tex ATIS och bana, för att göra öppningssamordningen så smidig som möjligt).
B. Öppning/split med överlämning
Positionen du vill öppna är täckt direkt, eller av en överliggande position top-down.
(Gäller allt där du "tar/får" luftrum av någon annan som är online)
När ansvarsområdet du ska ta över redan täcks av någon annan bör du inte öppna (prima) utan att samordna, annars leder det ofta till dumma situationer när inte alla vet vilka positioner som är aktiva och vem som faktiskt täcker vad/var.
Problematik/Förslag
Denna metodiken leder till följande ofta förekommande ovana:
1. Problematik:
- logga in som OBS
- Samordna öppning av positionen (eller förvarna att man kommer in på position, för att sedan samordna)
- logga in på nytt på positionen (och manuellt prima ifall nödvändigt)
Att samordna öppning/split av position inloggad som OBS är väldigt svårt, du kan då inte "plocka upp" några labels.
Dessutom blir det svårt att samordna trafik ifall underliggande position "primat på", för då ser oftast inte överliggande position trafiken i listor. För att se trafik innan man har primat på föreslår jag Resectorisarion List, mer exakt beskrivet längre ner.
2. Mitt förslag (hur jag brukar göra) är istället att man
- loggar in på positionen och sedan direkt "primar av" (avaktivera Prim freq) ifall den automatiskt primats.
- Samordna öppning/överlämning av positionen
- När överlämningen eller öppningen av positionen är färdig: prima på
Det skulle gå att ändra i GNG-paketet så att man manuellt måste prima på efter inloggning varje gång (oavsett callsign), då blir det ett till steg i öppningsprocessen och en öppning blir ett medvetet val, det skulle även underlätta tillämpning av metoden beskriven ovan.
Tankar om detta?
Om man skulle jobba på detta sättet kan man då också vid en överlämning väldigt lätt lämna över alla labels till den avlösande flygledaren:
- Den som blir avlöst primar av när han/hon är redo att lämna över labels (i slutet av överlämningen?)
- Den avlösande flygledaren primar på
- Nu kan den som blir avlöst lätt "transferra" alla labels till den avlösande flygledaren, då han är den enda som är primad på positionen så visas han som nästa i sektorsekvensen för flygledaren som blir avlöst.
Tips vid överlämning
- Vänsterklicka på SI i label för transfer med ett klick
- Alternativt kan man använda F4 och klicka på label efter label
- Använd TopSkylistan "Resectorisation List" för att se samtliga assumade plan för viss position.
Den tillhörande samordningen
IRL har jag hört att det finns checklistor för positionsöverlämningar.
Är inte detta något som skulle vara bra att etablera för oss flygledare på VATSIM i Sverige?
Det skulle nog göra kvaliteten av överlämningar högre och jämnare än den är nu, då blir det mindre risk att man glömmer viktig information pga stress etc.
Skybrary har en bra sida om överlämningar där det även finns en sammanfattning av vanliga förkortningar man kan använda sig av.
Hur brukar ni göra, vad funkar bra/dåligt, någon med info om hur det brukar göras IRL?
Detta är inte tänkt att ses som någon policy, men kanske kan vara en väg till en bättre och mer enhetlig standard för samordning vid positionsöverlämningar.
Kul läsning: "-Har du Kontrollen?" En fallstudie om positionsöverlämningar på
ATCC Stockholm